Mangle de Bottega Marchi: instrument unic în lume proiectat de Leonardo Da Vinci
Mangano înseamnă mașină care produce forță, așa cum indică etimologia cuvântului. A fost construită în 1633 ca o presă primitivă, folosită pentru a netezi, a fier și a da strălucire pânzei, făcând-o compactă. Încă din cele mai vechi timpuri, mașini similare au fost aplicate în multe domenii: datorită lui Philo din Bizanț - în secolul III. BC - această mașină a fost cunoscută de romani și aplicată în domeniul mecanicii; în Evul Mediu a fost o contracțiune de război, din care Leonardo Da Vinci lasă urme considerabile în tabelele sale de design. Urmele se găsesc în picturile lui Bruegel, iar utilizarea sa urmează în anii 1800 ca pârghie pentru extragerea cărbunelui în minele engleze. De asemenea, a fost folosit ca dispozitiv pentru mișcarea apei în mori.
Cum funcționează Mangano?
Funcționarea sa se datorează echilibrului dintre roată și bolovan pe partea sa. Roata acționează ca o pârghie și mișcă bolovanul care are sarcina importantă de călcat și compactat pânza. Ambele cântăresc 55 de chintale și, datorită acestui raport perfect, manșoana se mișcă atunci când bărbatul intră la volan cu propria sa greutate rupe echilibrul. Pânza este înfășurată în jurul unor role de lemn numite grinzi. Rolele sunt poziționate sub bolovan și urmează mișcarea pietrei, înainte și înapoi, permițând astfel călcarea. Este singura greutate a omului care face ca roata să se miște, facilitând astfel această operație numită plin.Chiar și astăzi, înainte de a imprima pânza și după imprimarea acesteia, procedăm cu această rotire a roții pentru a înfrumuseța țesăturile și a obține un rezultat excelent.
Mangano în perioada romană
Romanii mai mult decât în artă (aproape toți împrumutați de la cel grecesc), au excelat în inginerie civilă (exploatarea minelor, construcția de poduri, drumuri, apeducte, palate impunătoare, circuri, teatre, etc.). Încă din secolul I î.Hr., prezența masivă a sclavilor în imperiu a constituit fundamentul averii economice a familiilor patriciene. Chiar și utilajele au fost proiectate pentru a exploata această bogăție. Luăm de exemplu WINCH, o mașină simplă, alcătuită dintr-o roată și un cilindru coaxial. Rotind roata, frânghia care se înfășoară în jurul cilindrului trage sau ridică greutatea. Cu cât este mai mare greutatea, cu atât este mai mare roata și cu atât este mai mare numărul de sclavi care lucrează la ea.
Un exemplu izbitor este uriașul troliu reprezentat în relieful care înfățișează un grup de sclavi pe volan. (Muzeul profan gregorian. Roma)
Aceeași mașină a devenit MANGANO prin care și cu ajutorul greutăților și cilindrilor, până în secolul trecut, pânzele sau draperiile au fost suprimate pentru a le oferi luciul sau valul sau marezzo-ul.
Faceți clic aici pentru a descoperi lucrările generate de acest instrument unic: fețe de masă, șorțuri de bucătărie, prosoape și multe altele!